Şantiyecilere Öneriler

Rahmetli Fevzi Akkaya ağabeyimizin “Şantiye El Kitabı” adlı eserinden:

Tüm şantiye mühendislerine genel öneriler

Masa başında acele bir işin bulunsa.. veya .. başka servislerle görüşme zorunluluğun olsa bile, iş başından 15-20 dakika sonra, (daha evvel değil) evvela şantiyeye işinin başına gidip gözden geçirmeyi (ve gözükmeyi) prensip edin.

Kuracağın otoritenin muhabbete dayanır olmasını temin et.
Zamanında bağır ama küfretme, çıkışırken aşağılama, senden takdir bekleyeni pas geçme. Adamına göre muamele gradosunu iyi ayarla, ne kırıcı olsun ne yıvışıklığa müsait olsun.

Emirlerin ve kumandaların yapılabilir olsun.
Ölçü olarak, onun yerine işi kendinin tuttuğunu farz et. (İtirazla karşılaşırsan, göze aldığın bir işde kollarını sıva. İtirazları ebediyen kesersin.)

İnsan kuvvet ve takatini iyi hesap et.

Etrafında dağınıklığa müsade etme, çalıştığın yer derli toplu olsun.

Eğer kumanda ettiğin grup üzerinde bir otorite ve disiplin kurmak istiyorsan evvela kıyafetine dikkatli ol

İyi bir şantiyeci, işini masa başına getirebilendir.

Şantiye resimleri ve projelerinde, maksadı temin eden en basit dizaynı araştırmayı prensip edin. En basitten en temiz işçiliği alırsın. Komplike projelerden aynı temiz işçiliği almazsın.

Projelerinde müsveddelerle uğaşma, boşuna vakit harcarsın, bir neticeye de ulaşamazsın. Halbuki doğrudan doğruya temiz resme geçersen, pabuç pahalıdır, resim üzerinde daha ciddi durur daha isabetli çözümler bulursun.

Eğer bir detay üzerinde araştırma gerekirse, resim üzerine bir şeffaf kağıt zımbala, detayı hallet, kağıdı alta sürerek detayı resim üzerine taşı

Şantiye şeflerine öneriler

Prensip olarak şantiyende yapabildiğin kadar fazla iş yap, sırası gelecek diye bekleme

Şantiyeyi dışa karşı zapturapta al. Özellikle meskun yerlerde… (Dikenli tel + bekçi kapıcı + köpekler) tertibi gece gündüz bekçileri tertibinden daha etkindir. (kapıdan ofise telefon çek)

Şantiye şeflerinin ofiste çok fazla işleri vardır. Bir türlü şantiyelerini gezmeye vakit bulamazlar, sinirlenirler…
Çaresi basit :
Ofise girip telefona yapışmadan önce, özellikle sabahları, (işbaşı saatinden 20-25 dakika sonra) evvela şantiyeni dolaş.
Esasen bu dolaşma şarttır. Gezerken göreceksin ki, akşam verdiğin emre, sıkı sıkı tembih ve tariflere rağmen, kuzeyde kazılması gereken çukur güneyde kazılmaktadır.

Eğer önce ofise girersen bil ki akşama kadar çıkamazsın.

Akşam topantılarını belli saatlerde yap ve kısa tut, fasafiso ile vakit geçirme.
İcap etmedikçe her akşam toplantı yapma. İş vaziyetleriyle ilgili olarak devre devre, haftada bir (haftada iki ve ancak icap ediyorsa her akşam) toplantı yap.
Toplantılarda birer çay ikram etmeyi unutma.

Günlük raporların toplanması zor iştir. Çoğu kaytarırlar ve mazeretleri de her zaman hazırlanmıştır.
Raporları muntazam almak istiyorsan, bunları, işlere uygun bir malzemenin ihtiyaç şartı ile birleştir, bu talep günlük raporun arkasına yazılmazsa karşılanmasın. Bu usul özellikle götürücülerde çok müessirdir.
İlk günlerde bunların işleri biraz aksar, fakat katiyyen yumuşama, üçüncü gün hizaya girerler.
Bağlanmayacak hiçbir malzeme bulamazsan, hiç olmazsa, akşam toplantılarında ikram edeceğin çaya bağla.

Günlük raporları sen kendin teslim al, fakat kıymetlendirmesini seçeceğin genç bir mühendise ver. Bu genç (cost engineer) işi için seçtiğin kimse var ise o olmalı, yoksa şef olarak yetiştirmeyi seçtiklerinden biri olmalı.

Yeni diploma almış yahut diyagramın tecrübesizlik devresinde bulunan genç mühendislerin bu vaziyetlerini göz önünde tut. Bunları derecelerine göre kontrol altında tutacak, hatalarını zarar vermeden önce önlemeye çalışacak, kritiklerini yapacak, yetişmelerine yardımcı olacaksın.

İşlerini vermeden önce bu mühendislerle bir kere muhakkak görüş: karşılaştıkları problemleri kendi başlarına halle çalışmalarını, tereddütleri varsa sana veya muavinine danışmanın serbest olduğunu; hatalar yapabileceklerini, bundan çekinmemelerini ve gizlemeye çalışmamalarını (hata yapmamanın en emin yolunun hiçbir iş yapmamak olduğunu)

Gençlere çalıştıkları işin hangi safhasından itibaren mesuliyet yükleneceklerini de sarih olarak bildir.

Gençlerin işlerini yakından kontrol et. Kritiklerinin dayandığı sebebleri de bildir.
İş için vereceğin emirleri mühendise ver, formen ve ustalara direk emir verme. Mühendisin bulunmadığı bir zamanda, işe müdahale etmek icap eder, formen  ve ustalara direk emirler vermek mecburiyetinde kalırsan, en kısa zamanda bunu mühendise bildir. İşçiden öğrenmesine meydan verme.

Kritiklerini mucip sebeleri ile birlikte yapacağın için bu mühendise bir konversasyon gibi gözükebilir, kritiğin emir kısmını iyi belirt.
Benimsemediğini gördüğün bir fikrin benimsetilmesinde en emin yolun, tornavida ile vira etmek olduğunu unutma !

Mühendisleirni kontrol ederken, yapıları, bilgi seviyeleri, davranışları ve özellikle işle alakaları hususunda bilgi edin.

25-35 yaş arasındaki genç mühendislere öneriler

Yapacağın işlerde, can emniyetini sağlamak şartı ile, gerisi için (hata) denilen şeyden korkma. Hatadan korkar, işlere aktif olarak girmez ve insiyatifini kullanmaz isen hiçbir tecrübe edinemezsin.
Nezaretçi gibi işleri uzaktan seyretmekle tecrübe sahibi olmak mümkün değildir.
İşlerinde hata yapmamaya, yapmışsan aynı hatayı tekrarlamamaya çalış
İşlediğin hataların sana sağladığı kıymetli tecrübeleri değerlendir ve istifade etmeye çalış. (Çatanayı batıranı translantiğe kaptan yaparlar.)

Grafiğin birinci devresinde bulunduğun için, problemlerini çözümlemede, evvela bilgi dağarcığına saldırırsın… fakat bu saldırıda, dağarcığındaki bütün bilgiler sana bir sis arkasında, tasnifsiz ve yetersiz gözükür. Tecrübe dağarcığında da fazla bir birikim olmadığından sana cevap vermez.
Ya büzülürsün insiyatifi başkaları alır,
ya da büzülmezsin fakat hatalı yollara saparsın.
Esasında tuttuğun yol yanlış

Mühendislik işin başından itibaren başlamaz, yani evvela bilgi dağarcığına saldırmak hatalı. Her işte prensip olarak şu yolu tut :
İşleri evvela en basit tarafından (At Aklı) ile ele al.
Yani o işe bir at nasıl bakarsa sen de onun gibi bak ve bir karara var.
Şeytanlıklar ve teknik marifetler düşünmeden…
Sonra işin parçalarına geç. Her parçayı ele alışta yine evvela basit düşün, en sonunda mühendislik tarafına başvur.

Bizim at aklı dediğimiz şeye başkaları ‘Aklı selim’ diyorlar, fakat at aklında basitlik de var. Bütün dünya basitliği aıyor, sen de en basiti aramalısın.
Bu prensip kaidesini iyi anlatmak için bir misal verelim

Şuraya biraz beton dök diyorlar

Beton nedir??…Çakılla kumu karıştırır, çimento koyar, biraz da su ilave edip karıştırırım. Yerine döker malayı çekerim. (At aklı bitti)

Parçalara geçelim : Çakıl ne kadar olsun, kum ne kadar?
Granülometri diye bir şey vardı! (İşte mühendislik tarafı)

Çimentoyu ne kadar koyayım suyu ne kadar?
Su/Çimento oranı ve slamp diye bir şey vardı! (İşte mühendislik)

Ezbere gerek yok, kitaplarını aç… bitti.

Her işte, en basitinden ele almak şartı ile, sırası ile en evvel At aklı, sonra genel mektep bilgileri, en sonunda da mühendislik bilgileri geliyor. Bu bilgileri de sırası geldikçe, teker teker dağarcıktan çekmek lazım, işin daha başında elini daldırıp avuçlamaya kalkma.

Etrafındakilerin fikirlerini yabana atma, yalnız ben bilirim deme, bazen en basit işçi senin altı ayda bulamadığını bulmuştur bile.

Göze mütenasip ve güzel gözüken, aynı zamanda sağlamdır.

Bir iş için vaktinden evvel karar verme. Bekle ve düşün, fakat vakti gelince gecikmeden kararını ver.

Yapabileceğinin en iyisini yap

Derleyen Bülent Pakman Ekim 2010

Twitter Widgets Facebook Widgets

OLYMPUS DIGITAL CAMERABülent Pakman kimdir   https://bpakman.wordpress.com/pakman/

Şantiyecilere Öneriler için 26 cevap

  1. mustaf turgut berber dedi ki:

    Müthiş bilgiler ve deneyimler..teşekkürler

  2. Serdar dedi ki:

    sayın bpakman sizinle genç ve okulunu bu yıl bitirecek bir inşaat mühendisi adayı olarak uzun uzun konuşmak isterim.Gerçekten çok değerli bilgilere sahipsiniz ve bu bilgileri aktarabileceğiniz gençlerden biri olmak istiyorum.Gerçekten büyük ve ciddi planlarım var.Eğer uygun görürseniz bir çatı altında sizinle konuşmayı gerçekten çok istiyorum..

    • bpakman dedi ki:

      Bakü’de oturuyorum. Bakü’deyseniz neden olmasın?

      • Serdar dedi ki:

        malesef ki Türkiye’de oturuyorum ben.Trabzon’da Karadeniz Teknik Üniversitesi’nde son sınıf öğrencisiyim.Mail veya facebook ile de iletişim benim için uygun olur en azından tek uygun olan o eğer siz de uygun görürseniz.

  3. Bülent dedi ki:

    İkisi de olur.

  4. Ahmet Koru dedi ki:

    Her yerde bulamayacağımız bilgileri paylaşmışsınız,teşekkürler.Puanım osmangazi inşaata yetiyor fakat iyi bir üniversitenin önemli olduğu maalesef aşikar.Şantiye Şartları vb.yi okudum kolay meslek yok zaten ama şartlar da beni biraz düşündürdü.Siz osmangaziye ne diyorsnz.ODTU,ITUlü ile aramda fark fazla olur mu birde yine inşaat müh. mesleğini seçermiydiniz?

    • bpakman dedi ki:

      Osmangazi hakkında bilgim yok. Serbest çalışanlar için pek farketmiyor ancak özel sektörde iş tercihe kalınca mezun olunan okul önemli bir kriter oluyor.

  5. şehmus dedi ki:

    iş bulma açısında hangi üniversitede okumanın bir anlamı var mı yoksa o kişin kendini geliştirmesine mi bağlı lütfen en kısa zamanda bu konuda bilgi verirseniz çok iyi olur ..teşşekür ederim…

    • bpakman dedi ki:

      İş bulma konusunda üniversitenin önemi var. Mühendis işe girmek için görüşme yaparken kendini yetiştirmiş olduğunu göstermelidir. Aksi takdirde kendini yetiştirme işe girdikten sonra kendini kabul ettirmede yararlı olur.

  6. Betül dedi ki:

    merhaba ben inşaat mühendisliği yazmayı düşünüyorum ama 1. sıraya ege üniversitesi mi istanbul üniversitesi mi yazsam diye kararsızım internette istanbul üniversitesi hakkında hiç güzel şeyler yazmıyor siz ne önerirsiniz mf 4 sıralamam 28.168

  7. esra dedi ki:

    Bir bayan için inşaat mühendisliği nasıldır, şantiyede çalışma olasılığı düşünüldüğünde sıkıntı olur mu?Benim puanım orta halli üniversitelerinkine yetiyor,sizce gitmeli miyim yoksa 1 sene daha beklemeli miyim?Yani bir boğaziçinden mezun olmuşla benim aramda büyük bir fark olur mu?Etrafımda iyi bir üniversitede okumadıktan sonra mühendislikte iş yok gibi şeyler duyuyorum,doğru mudur?Bilgilendirirseniz sevinirim.

    • bpakman dedi ki:

      Şantiye deyince sadece dışarda toz, toprak, çamur anlaşılmasın. Şantiyenin bürosu da var. Proje grubu, teknik ofis gibi. Şantiye Kontrolluk teşkilatında işler daha az yoğundur. Buralarda çalışan, yurt dışında dahil, çok bayan var. Meskun yerler dışındaki şantiyelerde yaşam zordur. Bu erkekler için de, o kadar olmasa da, geçerlidir.

      Piyasada bazı pozisyonlarda okul farkı gözetiliyor. Ama ondan önce tecrübeli-tecrübesiz farkı var, bazı pozisyonlarda dil bilen-bilmeyen farkı var.

      Özetle; yazdıklarınızda bir ölçüde doğruluk payı var.

      • esra dedi ki:

        Kamuda ve özel sektorde ortalama maaşlar ne kadardır? Sizin önerebileceğiz başka mühendislık dalları var mı? Diş düşünüyordum olmayınca inşaat düşünmeye başladım çünkü babam inşaat işine girmek istiyor mezun olunca işin hazır olur diyor ama ilerde ne olacağı belli olmaz.Kısacası bu mesleği tavsiye eder misiniz?

      • bpakman dedi ki:

        Uzun zamandır yurtdışındayım. Türkiye piyasasının son halini bilmiyorum. Ancak özel sektörde maaşlar dibe vurdu gibi.

        Bu meslek hakkında hiç bilgisi olmayanlar için çok şeyini açıkladım. Genelde seçim hakkı olmuyor daha doğrusu istenen meslek olmayınca mecburen diğerleri gündeme geliyor. İnşaata meraklı olacaksanız, zevk alacaksınız girin derim. Yoksa zorlanırsınız.

  8. çağatay karaca dedi ki:

    iyi akşamlar Bülent (abi) üniversiteyi kazandığımdan beri sizi takip ediyorum sosyal medya da ve wordpress te. Sİzin tecrübelerinizden de faydalanarak yanınızda staj yapmak ve mühendis adayı olarak kendimi tanımak istiyorum. olumlu ya da olumsuz geri dönerseniz sevinirim.

    https://www.facebook.com/cgty21

    • bpakman dedi ki:

      Azerbaycan’da 5 yıldır yol kontrolluk işinde maaşla çalışıyorum. Burada böyle bir imkan yok maalesef.

  9. Geri bildirim: Şantiyecilere Öneriler | İnşaat Gündemi

  10. beste dedi ki:

    Hocam teşekkürler gerçekten bizler için çok yararlı ve salt teoride kalmayacak tecrübelerinizi paylaşıyorsunuz..

  11. onur dedi ki:

    Hocam bir ricam var,şantiye şefi olarak ,ilerde sıkıntı olmasın diye şantiyedeki eksiklikleri yapı müteahhidine nasıl bildirim yapmalıyım?Örnek dilekçe formu var mı?Ayrıntılı aydınlatırsanız çok sevinirim?Cevabınız için şimdiden teşekkürler dilerim.

    • bpakman dedi ki:

      Şantiye şefi zaten yapı müteahhidin adamıdır. Yapı müteahhidi kurumlaşmışsa raporlama ile ilgili prosedür ve formları vardır ona göre hareket edilir. Kurumlaşmamışsa herşey patronla iletişime bağlıdır. Patron şantiyedeyse zaten herşeyi takip eder. Şantiyede değilse gerektiğinde telefonla iletişimden çekinmemeli. Müteahhit şantiye şefinden raporlama istememişse gelenleri de pek okumaz aslında şantiye şefinin sorunları yerinde çözmesini tercih eder.

      • onur dedi ki:

        Hocam biliyorsunuz ki ülkemizde iş güvenliğine yatırım yapılmıyor,yarın öbür gün iş güvenliği ile ilgili olan eksikliklerde ilerde hukuki boşluğa düşmemek için elimde belge olsun diye sormuştum?

      • bpakman dedi ki:

        Kurumlaşmamış bir yerde patrona iş güvenliği yok diye yazarsanız kötü adam olursunuz. Doğruyu söyleyeni dokuz köyden kovarlar. Kurumlaşmış bir yerde dahi. Mesela bir zamanlar yerli-yabancı ortak girişimin çok büyük ve çok önemli hızlı tren projesinde teknik müdürdüm. Bana maaşı yerli şirket veriyordu ve çok tanınmış büyük bir inşaat şirketiydi. Ortaklar hiçbir konuda anlaşamıyordu iş inada binmişti. Merkezden denetime geldiler. Bir ara dedim ki yabancı ortağımız bizim iş programı sistemimizi kabul etmiyor. Bu CEO’ya gitmiş o da vay kıçıkırık yabancılar da kim oluyormuş nasıl kendimizi kabul ettiremeyiz diyerek beni sorumlu tutmuş. Halbuki sorumlu bizim yerli şirketin Proje müdürüydü. Bu ve benzer konulara direk kendisi muhatap oluyordu. Ancak beni korumadı. Hiçbir kabahatim ve sorumluluğum olmadığı halde günah keçisi ben oldum. Kızıp istifa ettim. Halbuki uyarımın dikkate alınıp o zaman için nasıl olsa halolnur diye açıklanmamış sorunun üzerine gidilmeliydi. Ben ayrılınca elbette ki sorun çözülmemiş ve daha da çıkmaza girmiş. Sonunda tren yolunu ortadan ikiye bölmüşler, bir tarafını yerli, diğer tarafını yabancı şirket almış yani ikisi de tamamen bağımsız olmuşlar. Kimse kimseye karışmayınca kavga sona erebilmiş.

  12. onur dedi ki:

    Hocam iş bulmak zor,buldun mu katlanmak da cabası,işimiz Allah’a kaldı,dua edelim de kaza bela olmasın :)) sistem değişmedikçe yapacak bir şey yok,saygılar ilginiz için,tekrar teşekkürler.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s