Hazreti Peygamber Efendimiz midir?

En büyük Kur’an devrimlerinden biri Hz. Muhammed’in, İslam’ın çekirdek nesli olan iman arkadaşlarıyla ilişkilerinin, bir benzeri görülmemiş düzenlenme şeklidir. Bu düzenlemenin özellikle şirk bağlamında çok dikkatle değerlendirilmesi gerekir.

Kur’an, hiçbir yerinde, ima ile bile olsa, Hz. Muhammed’i geleneksel İslam’ın kullandığı ilahlaştırıcı, toplumdan tecrit edici, farklılaştırıcı ifadelerin hiçbiriyle anmamakta, tanıtmamaktadır. Bu tür ilahlaştırıcı veya ilahlaştırmayı çağrıştırıcı ifade ve tavırları, bizzat Cenabı Peygamber çok sert biçimde yasaklayıp kırmıştır.

Örneğin, ‘Efendimiz’ tabiri

Hz. Peygamber, arkadaşlarının kendisine “Efendimiz” (seyyi-düna) diye hitap etmelerini şiddetle yasaklamış, bu ifadeyi kullananların imanlarının gereğine göre değil de şeytanın keyfine göre konuştuklarını söylemiştir. Onun bu tavrı (sünneti diyelim), Kur’an’ın 10’a yakın ayetinin fiilî tefsiridir.

Evet, Kur’an, Hz. Muhammed’i hitap ettiği ve ahlaklarını ilk elden inşa ederek insanlığa örnek modeller olarak eğittiği muhataplarının efendisi, üstadı, hazreti, yücesi, şefaatçisi vs. olarak anmamaktadır. Onun arkadaşlarıyla münasebetlerinde ona tek sıfatla hitap etmektedir: Arkadaşınız. İniş sırasıyla 7. sure olan Tekvîr’den başlayarak, iniş sırasıyla 113. yani sondan bir önceki sure olan Tevbe’ye kadar.

Kur’an, kendisinin mahbatı (indiği benlik) olan Muhammed Aleyhisselam’ı, hitap ettiği çekirdek neslin sadece ‘arkadaşı’ olarak anmaktadır. Muhammed onların arkadaşıdır, onlar da Muhammed’in arkadaşlarıdır. İki taraf da ‘arkadaş’ sıfatıyla anılmıştır. Muhammed ‘efendi’, onlar ise ‘köle, basit seviyeliler, geri kalmışlar, dilenenler’ vs. diye anılmamıştır. Kur’an’a göre, Muhammed onların efendisi falan değildir, arkadaşıdır. Onlar da Muhammed’in kölesi falan değildir, arkadaşlarıdır.

Aydınlatan da arkadaş, aydınlanan da…

Eğiten de arkadaş olarak anılmıştır, eğitilen de, veren de arkadaş olarak anılmıştır alan da, aydınlatan da arkadaş olarak anılmıştır aydınlanan da, yücelten de arkadaş olarak anılmıştır, yücelen de… Bir inkılabın büyüklüğüne, gerçekliğine, insancıllığına, hakka uygunluğuna en büyük kanıtlardan biri de bu değil midir? Okuyalım şu ayetleri ve ürperelim:

Arkadaşınız bir cin çarpmış değildir. Yemin olsun ki, onu apaçık ufukta gördü.” (Tekvîr, 22-23)

Yemin olsun inip çıktığı zaman yıldıza/fışkırıp çıktığı zaman çimene/süzülüp aktığı zaman Ülker Yıldızı’na/aşağı indiği zaman o parçalar halinde ağır ağır gelene ki, arkadaşınız ne saptı ne de azdı. O; kuruntudan, keyfinden konuşmuyor. İndirilmiş bir vahiyden başkası değildir o. Kuvvetleri çok müthiş olan belletip öğretti onu ona. (Necm, 5)

Düşünmediler mi ki, o arkadaşlarında cinnetten eser yok. Apaçık bir uyarıcıdan başkası değildir o.” (A’raf, 184)

Arkadaşınızda cinnetten eser yok! O, şiddetli bir azap öncesinde sizi uyaran bir kişiden başkası değil.” (Sebe’, 46)

Eğer siz ona yardım etmezseniz bilin ki, Allah ona zaten yardım etmişti. Hani, küfredenler onu iki kişinin ikincisi olarak yurdundan çıkardıklarında, mağarada bulundukları bir sırada arkadaşına şöyle diyordu: ‘Tasalanma, Allah bizimle!” (Tevbe, 40)

Şimdi biz, İslam dünyasını asırlardır, ‘Efendiler, hazretler, ekâbir, izâm, fiham, üstatlar’ ve daha bilmem neler olarak boyunduruğu altında inleten maskeli putlara, Kur’an’a, imanlarının olup olmadığını sormak zorundayız. Kur’an’a imanları varsa, o imanla, kendilerine verdirdikleri o unvanları yan yana nasıl tutuyorlar? Ya Kur’an’a imanı ya o unvanları seçeceklerdir. İkisini birden seçerek ‘Kur’an mümini’ olamazlar.

Ne yazık ki tarih bize, onların o unvanları seçtiklerini ve seçmeye devam ettiklerini gösteriyor.

Kainatın efendisi

Hz. Peygambere, haşa, kainatın efendisi demek açık bir şirktir.  kainatın efendisi Allahtır.Hz. Peygamber sahabelerine bana efendim diye hitap etmeyin, bu hitap şeytanın arzusudur, şeytanın muradına uygu bir hitaptır demiştir. Kur’an’ın hiçbir yerinde peygamberin toplumun efendisi olduğuna dair bir ifadeye yer verilmemiştir. Bu yetmemiş gibi daha da ileriye gidilip kainatın efendisi olduğu, kainatın Peygamberin yüzü suyu hürmetine yaratıldığı ilan edilmiştir.

Peygamberin övülmesinden rahatsız mı oluyorsunuz?

Hayır, Peygamberin rahatsız edilmesinden rahatsız oluyoruz. Tevhidin şirke bulaştırılmasında bir numaları istismar unsuru peygamberlerdir ve bu soruyla peygambere hürmet bahanesinin arkasına sığınılmaktadır. Peygamberi övmede iyi niyetin ölçüsüne dikkat etmek gerekir. Mesela Hz. İsa’ya Allah’ın oğlu diyenler de iyi niyetlilerdi, Kur’an’ın Ruhullah, Kerimetullah dediği bir insan, ama övmede kullanılan kelimelerin ucu nereye vardığı aşikar. Sonunda Kur’an’ın şirk saydığı bir övme olup çıkmış. Hz. Muhammed bunun üzerine demiş ki beni Hıristiyanların Hz. İsa’yı övdükleri gibi övmeyin, ifrata gitmeyin. Bana Allah’ın resulü ve Allah’ın kulu deyin, başka birşey demeyin. Nitekim Kur’an peygamberleri bu iki sıfatla anmıştır.  Kur’an diyor ki:

Len yestenkifel mesîhu en yekûne abden lillâhi…Mesih Allah’ın bir kulu olmaktan asla çekinmez Nisa 172

Tezgah

“Allah’ın Resulü” üzerinde başka paye olabilir mi? Kazın ayağı öyle değil elbette. Peygambere kainatın efendisi ünvanını verince kendi şeyhlerinin de efendi ünvanını almalarında hiçbir engel kalmamış oluyor.

Prof. Yaşar Nuri Öztürk’ün Yurt gazetesi 2 Aralık 2012 tarihli makalesinden  http://www.yurtgazetesi.com.tr/efendi-degil-arkadas-peygamber-makale,2715.html  ve yukarıda verilen TV programından derlenmiştir.

Bülent Pakman, Kasım 2013. Güncelleme Temmuz 2015. İzin alınmadan ve aktif link verilmeden alıntı yapılamaz.

Din ve inanca  ilişkin yazılarımız:

Twitter Widgets

Abu Dhabi 2013Bülent Pakman kimdir   https://bpakman.wordpress.com/pakman/

Bülent Pakman’ın video arşivi:

Bülent Pakman video kanalı 1

Bülent Pakman video kanalı 2

Bülent Pakman video kanalı 3

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s