Ziyaret

19 Eylül 2009 eşim Dilek’le Dammam’dan Cidde’ye uçakla geldik. Havaalanından şehir merkezine taksi tarifesi 60 Riyal yani 30 TL. Taksi durağına giderken biri taksi

diyor. Ayva kam riyal? diyorum. 50 diyor, korsan taksiye biniyoruz.  “şara Sittin funduq Ramada” diyorum.  Ramada’da şansımız varmış,  daha öğle olmadığı halde hemen check-in yapıyoruz. Yaklaşık 40 yıldır buralarda olan ODTÜ 70 mezunu STFA’da koordinatör olarak görevli inşaat yüksek mühendisi arkadaşım Halil Türen’i arıyorum. O gelinceye kadar banyo yapıp gusül abdesti alıyor ve dinleniyoruz. Eşim Diloş Umre yapacak. Ben daha önce yaptığım için ona rehberlik edeceğim.

Otel bize bir saatlik yolda Mekke’ye gitmek için GMC ayarlıyor. Fiyat 150 riyal yani 75 TL. En kötü taksi de o fiyata gidiyor. Bu arada Halil hemen geliyor, biraz sohbet ediyoruz. Şemsiye veriyor, bunsuz olmaz diyor. O şemsiye çok makbule geçiyor, verdiği şemsiye  olmasaydı ne yapardık bilemiyorum.

Mekke’de sıcaklık 48 derece, tam öğle saatlerinde Umre yapmak zorunda kaldık, zira Ramazan’ın son gününün ilerleyen saatlerinde kalabalık gittikçe artacaktı. Bir gün önce TV de canlı yayında gördüm, iftar saatine doğru, akşam namazında içerde yer yoktu. Bir o kadar da insan dışarda namaz kılıyordu. Orucumu dönüp Cidde’de  açmadan önce biraz dinlensem iyi olur diyorum.  Bu nedenlerle hava açısından en zor saatlerde ziyaret ve umre yapmak zorunda kalıyoruz. 7 kez tavaf 7 kez de Say yapıyoruz. Bu sırada ben 3 kilo veriyor ve herhalde vücudumdaki bütün suları da kaybediyorum, iftar saatine kadar da elbette ki  kaybımı geri almam mümkün olmayacak. Haremi Şerif’teki buz gibi Zemzem den içemiyor sadece ağzımı çalkalıyorum.

Bu arada namaz saati yaklaşıyor deyip tavaf yapanları ve bizi de itip kakmaları iğrenç bir davranış, Dileğin boynu altında 1 santimetrekare  teni görünüyor diye bir kaç kez uyarmaları dikkat çekiciydi. “Ulan nereden gördüğünüz” demekten kendimi alamadım. İnsanlar oruçlu bütün gün Harem’in güneş görmeyen, fanlarla havalandırılan iç kısımlarında yan gelip yatıyor, namaz gelince namazlarını kılıyor sonra yatıp uyumaya devam ediyorlardı.

Namaz saati yaklaşınca bir insan seli Haremi Şerif’e akın ediyordu, çevrede otel, pansiyon, ev, apartlarda kalanlar, dükkanlarda çalışanlar vb.

Harem’i Şerif çevresi buraya ilk geldiğim 1980  yılında açılıyordu. Hala açılıyor. Ama bir tarafta Zemzem Towers denilen devasa gökdelenlerle  kapatılmış. Malesef o kutsal mekana hiç yakışmayan bu tamamen ticari iştiha çirkinlikten başka ne getirmiş? Bu konudaki ayrıntılı yazımız için bakınız:  KABE TOWERS

Mekke girişi

Türk Hacı adayları Mekke’de daha çok Kâbe’ye yürüyerek 35 dakikalık mesafede olan, “Mesfele” ve 15 dakikalık “Mahbes–ül Cin”, semtlerinde kalıyorlar. Bu iki isim artık Türkçeyle neredeyse özdeşleşmiş gibi. Bu iki bölgedeki bütün dükkânların tabelaları Türkçe. Bu dükkanlarda çalışan Pakistanlı ve Hindistanlılar bile Türkçe’yi öğrenmiş Harem-i Şerife gitmek için hac zamanı en iyisi yürümek. Yoksa trafiğin sıkışmasından yolların kapanması nedeniyle yarı yolda inmek zorunda kalırsınız. Hac döneminde taksi fiyatları katlandıkça katlanır, trafik aynen “Arap saçı” gibidir. Bu deyim demek ki oradan kalmış. Mekke Türk lokantalarda döner, köfte, etli pide, pilav ve kuru fasulye gibi yemekler var. Aziziye’deki Turkish Restaurant self servis hizmet veriyor.

Oralarda duyacağınız iki şey “Sabır hacı, sabır” ve  “haram” yani yasak sözcüğü. Bunları duyduğunuzda yapacağınız durumu kabullenmek. Ne kadar mantıksız da bulsanız böyle yapın. İtiraz etseniz bile bir şey değişmez. O nedenle tartışarak zaman kaybetmeyin.

Umre anılarının devamı için tıklayın:   MEKKE’NİN DİĞER ZİYARET YERLERİ

Bülent Pakman, Eylül 2009. İzin alınmadan ve aktif link verilmeden alıntılanamaz.