Berbat trafik

Sadece berbat değil aynı zamanda dehşet bir trafik de diyebiliriz, Suudi Arabistan’daki trafiğe. Bir Kamu kuruluşuna gidersiniz, hatta özel bir Suudi kuruluşuna da. Sorarsınız.

“Bizim başvuru vardı da ne oldu acaba?”.

“Bekleyeceksiniz”

“Ne kadar?”

“Gün, hafta, ay, ne kadar gerektirirse”.

Düşünürsünüz ki adamlar rahat, zihniyetleri bu, “large”lar, “relax”lar, yavaş hareket ediyorlar. Peki trafikte de böyleler mi? Ne gezer tam 180 derece tersi. Aynı adamın trafikte çılgın kesildiğini, 240 km sürat yaptığını tasavvur edemezsiniz. Zannedersiniz ki çok acelesi var. Halbuki hiç ilgisi yok. Aynen yukarıdaki konuşmayı yapmaya gidiyordur. Birilerine aceleye ne gerek var, bekleyin demek için sürat rekoru kırmakta, slalom yapmaktadır.

Bencillik buranın en büyük özelliğidir. Kendilerine başka bir dünya yaratmışlardır, kendileri dışındakiler onları hiç ilgilendirmez. Bu iş hayatında da böyle. Trafikte de. Trafikte sanki kendilerinden başka hiç bir araba yokmuş gibi düşünürler, başka arabaları gözleri görmez, yolda tüm öncelikler onlara aittir.

Bir köprülü kavşaktan U dönüşü yaparken ana hatta dik kavşak  kolundan gelen bir arabanın muhtemelen ani el frenini çekerek patinaj yaparak ve spin atarak sağa dönüş yaptığını, bu arada bizi Allah’ın koruduğunu, kavşakta işini yapmakta olan zavallı Hintli bahçıvanın dehşet içinde kendini refüje atarak hayatını kurtardığını görmek bir süre sonra günün olağan olaylarından biri haline gelir.

Her gün tek şeritli bir kavşak kolundan sağa dönerken, arkadan gelip beni geçmek isteyen arabalara da çekilebileceğim kadar sağa çekilip yol vermem gerektiğini artık öğrendim.  Böyle yapmadığım zaman kızgınlıktan bana çarpacak kadar, haddimi bildirmek, ders vermek için nerdeyse sürterek geçen korna çalan çılgın Araplar bana bunu öğrettiler.

Dönel kavşaklarda (roundabout – geniş göbek) öncelik daha önce kavşağa girmiş araçlara ait yani kavşağa girmişlerse ya da girmek üzerelerse soldan gelenlere yol verilecek. Ancak Türklerin bana tavsiyesi, sakın yol benim diye düşünme, sen yine de tedbirli ol. Bu tavsiye sadece dönel değil tüm kavşaklarda da geçerli. Hiç bir zaman yol benim demeyeceksin. Bir kere altınızda çok sağlam bir araba olsun. Bu birinci şart buralarda yaşamak için. Hayatınız paradan çok daha önemlidir. Bu konuda parayı hesap etmeyin. Mühendisler için 4WD veya AWD çölde gerekebilir. GMC Yukon, Toyota Land Cruiser gibi. Bunların full olanları, DVD, Navigation, sunroof da dahil 170.000 SR civarında.

Navigation uzun yollarda çok gerekli. Çokca detour (servis yolu) ile karşılaşırsınız. Bu detourların sizi eninde sonunda tekrar ana yola çıkaracağına falan güvenmeyin. İşaretleme yapılırken sizin yolu bildiğiniz farzedilmiştir. Benim gibi Riyad’a gideceğim derken kendinizi Hufuf’ta bulabilirsiniz. Yani GPS çok gerekli. Arabada navigation yoksa cep telefonunuzda GPSli harita da aynı işi görür.

Diğer taraftan Cidde-Mekke arasında ekspress yolda tüm arabaların paşa paşa gittiğini görerek hayretler içinde kalacaksınız. Nedeni bu yolda sürekli kontrol yapılması. Kuveyt ve Bahreyn’e girince de aynı durumu farketmemeniz mümkün değil.

2012 yılında yabancılara ehliyet için puan sistemi geliyor. Trafik cezalarına puan verilecek. 3 kez 18 puan ceza alan sınır dışı edilecek. Ceza puanı alan 1 yıl içerisinde başka ceza almazsa puanı silinecek. Bir hicri yılda hiç ceza almayanlara yılda artı 2 puan verilecek. Ehliyet konusunda başka bir yazımda BAKINIZ geniş bilgi vermiştim.

Başka yazılarımda da vurguladığım gibi uzun yolda bazen 100 km bazen de 200 km boyunca benzinci bulamıyabilirsiniz. Ya da benzinci bulursunuz ama benzin bulamıyabilirsiniz. Ya da namaz dolayısıyla kapalı olabilir, maksimum yarım saat kadar. O nedenle deponuzun boşalmasını beklemeyin. Yine uzun yolda çöl manzarası uykunuzu getirebilir. O nedenle arabada paket kahve, su, çakmak kablosuyla çalışan bir bardak kettle – ısıtıcı (Çin malının fiyatı 10 SR) bulundurmakta fayda var. Benzincilerdeki tuvaletlerin pisliğini de bir başka yazımda anlatmıştım. BKZ

O konuda ise yapacağınız fazla bir şey yok. Belki arabada pamuk bulundurmak çözüm olabilir, tuvaletle girerken burnu tıkamak için.

Bu benzincilerde temiz restoran, açık yiyecek falan bulmanız da çok zor hatta mucize olduğundan arabada kendi yiyeceğinizi bulundurun. Benzincilerdeki marketlerde şişe suyu, kola, paket bisküvi falan bulursunuz. Onlar nasıl olsa temizdir. Ancak namaz saatinde kapalı olacaklarını unutmayın.

Çölde uzun yolda sıkça kum fırtınaları olur. Bazen sisten beter hale gelir görüş mesafesi kalmaz. Bu durumda süratinizi azaltın ve çok dikkatli olun.

Sonuç. Trafik konusunda ne desem, ne kadar örnek versem gerçekleri anlatamam, daha doğrusu görmeden, yaşamadan anlayamazsınız, o kadar inanılmaz çünkü.

Aynı konuda  bu sayfamızı da okuyabilirsiniz.

Bülent Pakman Eylül 2009.

Suudi Arabistan ile ilgili günlükler

Twitter Widgets

Facebook Widgets

Abu Dhabi 2013

Bülent Pakman kimdir    https://bpakman.wordpress.com/pakman/

 

Berbat trafik için 3 cevap

  1. Geri bildirim: Suudi Arabistan « Pakman World

  2. Geri bildirim: Suudi prens muhaliflere katıldı | Pakman World

  3. Geri bildirim: Suudi prenseslerden özgürlük çağrısı | Pakman World

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s