Katar

3 yıl önce bir gece eşimle transit geçtiğimiz Katar Doha’ya 2012 de bu kez kısa süreliğine kalmaya  geliyoruz.  Uçak Doha üzerinde dolanıyor. Yine gece ama her taraf aydınlık gündüz gibi. Dikkatimizi çeken gece aydınlatılmış stadyumların bolluğu. Havaalanı tıklım tıklım ve eski, yenisi ve de devasası ise inşa halinde, dönüşte gündüz uzaktan görülebiliyor. Uzun bir kuyrukta bekledikten sonra yeşil pasaportumuzla kolayca vizesiz giriş yapıyoruz. Pasaportçu çarşaflı esmer bayan 90 gün kalış izni (stay period) damgasını basıyor. Soruyorum “90 gün sonra çıkıp giresem ne olur” diye. Verdiği cevap “Bir 90 gün daha alırsınız“. Gümrükten çıkıyoruz. Özel kapı biz geçerken ötüyor. Gümrükçü hemen gelip valizi röntgene koyuyor sonra da açın diyor. Valizde 2 tane kutu içerisinde birer litrelik Yeni Rakı var. Doha’daki Türk arkadaşlara hediye etmek için Bakü Diplomatic Shop’tan çok iyi fiyatla alıp valize atmıştık. Entarili gümrükçü şişeleri görüp nazik bir şekilde  “bunları sokamazsınız” diyor. “Dubai’ye her zaman 2 şişe sokabiliyorum burası da benzer sanmıştım” diyorsam da “Burası Dubai değil başka bir ülke” cevabını alıyorum. Benim eskiden bildiğim, duyduğum Katar bir hayli değişmiş demek ki. Sonradan öğreniyorum ki eskiden bir çok otel ve restoranlarda serbest olan içkiye son zamanlarda büyük kısıtlamalar getirilmiş. Sadece bazı 4-5 yıldızlı otellerin barlarında ve iki klüpte içki bulunuyormuş artık. Ülkeye içki sokulamıyor ama Qatar Dist­ri­bu­tion Com­pany diye bir dükkanda yabancılar özel kart çıkararak içki satın alabiliyor ve ancak bu içkileri evlerine götürebiliyorlarmış. Bu dükkan ve ev güzergahı ile izinli otel/klüp barları dışında içki taşınması ve bulundurulması yasakmış. Neyse gümrükçü biraz beklettikten sonra bana bir kağıt veriyor, bununla ülkeden çıkarken içkilerini isteyebilirsin diyor. Beterin beteri var. Suudi Arabistan’da olsaydık zindanı boylamıştık. Hala anlayamadığım, şişeler kapıdan geçerken nasıl öttü?

Havaalanında bizi karşılaması gereken Hatay’lı şoför ortalıkta görünmüyor. Neyse ki bu konularda deneyimliyim. Şoförün telefonunu almıştım. Arıyorum. 15 dakika sonra geliyorum diyor. Anlaşılan havaalanında değil. Nitekim ertesi gün Doha’da yıllardır yaşamakta olan Kolejli arkadaşım havaalanında bekletildiğimizden kendisine bahsetmediğim halde Hatay’lıları anlatırken “Onlara bir iş verirsin, o arada gider kendi işlerini de halleder” diyor. Neyse Hataylı gece trafik fazla olmadığı için dediği zamanda gelip bizi Gloria Otele götürüyor. Aslında sonradan öğreniyorum, otelin bedava havaalanı shuttle’ı varmış. Dönüşte onu kullanıyoruz.

Gloria Hotel iyi, güzel, temiz bir otel ama internet odalarda iptidai sistem yani kabloyla bağlanıyor, o da sadece bir bilgisayara ayrıca hızı kağnı gibi, maillerime bile zar zor bakabiliyorum, wireless (kablosuz-wifi) sadece lobide. Zaten internet Orta Doğu’daki otellerde büyük problem. Araplar yavaş ve rahatlar, doğal olarak internet anlayışları da yavaş ve rahat gelişiyor. Eskiden Orta Doğu otellerinde hiç olmayan, sonradan olmaya başlayan ancak paralı, ateş pahası, yavaş, kablolu ilkel internetlerin yerini tedricen bedava, kablosuz, lobide, odalarda hızlı internet bağlantıları almaya başladı. Ancak istenen düzeyleri her otelde tam olarak bulmak hala mümkün değil.

IMG_1378Buna karşılık oda manzarası harika. Körfeze (Bay) bakıyor ama ilk gece ve sabah kum fırtınasından hiçbirşey görünmüyor. Öğleden sonra hava açınca muhteşem manzara ortaya çıkıyor.

IMG_1345O gün Türk arkadaşımız yine araba gönderiyor. Araba beni körfezin karşısında Pearl adasındaki şantiyeye götürüyor. “The Pearl” denilen Pearl adası yepyeni lüks, nezih, deniz gören, denize yakın apart­man­la­rın ve villaların, ünlü marka maga­za­la­rının, kaliteli restoran ve cafelerin yer aldığı işi olmayanların alınmadığı özel bir bölge. Katar vatandaşı olma­yan­la­r bura­dan ev alabiliyor ve o sayede süresiz oturma izni almaya hak kazanıyorlar. Katar vatandaşı olmayanların ev alabildiği bundan başka 3 bölge daha var. Şantiyeler güvenlik gerekçesiyle akşam 6 da kapatılıyor ve tüm şantiye çalışanları dışarıya çıkıyor. Öğle yemeğini yabancı bayan garsonların servis yaptığı kaliteli bir İtalyan restoranında yiyoruz. Akşam da Kolejli bir Türk arkadaş bizi otelden alıp evine götürüyor. Kendisi gibi Kolejli eşiyle bütün gece eski günleri yadediyoruz.

IMG_1363İkinci gün kendimiz gezmek istiyoruz ama üzerimizde Katar Dinarı yok. Otelin porterine soruyorum, adama iyi bahşiş verdiğimden olacak ki “sakın otelde bozdurmayın karşıda bir sarraf var orası çok daha iyi” diyor ve yerini tarif ediyor. Ama o sıcakta o kısa mesafeyi yürüyelim derken terden sırıl sıklam oluyoruz. Para bozdurduktan sonra bir taksiye atlayalım diyoruz. Geniş Orta Doğu tecrübem sayesinde taksiciyle önce nerelere gideceğimi söylemek, orayı anladığından emin olduktan sonra kaç para vereceğimi sormak gerektiğini biliyorum. Durduğumuz yerin işlek bir yol olmasına rağmen çok sık geçmeyen taksilerin Mısırlı, Hintli şoförleriyle pazarlıkta anlaşmakta güçlük çekiyoruz.  Sonunda biriyle anlaşıyoruz, önce Pearl’i geziyor sonra da Doha’nın en yenisi olan Venedik mimarisine benzetilmiş Villagio alışveriş merkezine gidiyoruz. Burası üzeri tamamen kapalı bir mekan. Yukarıda gök kubbenin bulutlu bir benzeri yapılmış. Yani sanki açık havadasınız gibi. Buranın bizim açımızdan hazin öyküsü ertesi gün tam bizim orada olduğumuz saatlerde yangın çıkması ve 13 ü çocuk 19 insanın ölmesi. Çok yeni, görgüsüzce, tonla para harcanarak yapılan böyle bir tesiste otomatik yangın söndürme sisteminin çalışmaması inanılmaz gibi geliyorsa da batılıların Araplara nasıl kazık attıklarını, Arapların da bir türlü iyi işletmeci olmadıklarını bilen bizlere hiç de öyle gelmiyor. Gördüğümüz kadarıyla Katar’da İngilizler inşaat işlerinin müteahhitliğini ve yönetimini önderliğini yapıyorlar. Başka ülkeler de var ama burada İngilizin ve diğer batılıların borusu ötüyor. Bizimkiler de dahil olmak üzere diğer ülke müteahhitleri ya taşeronluk yapıyor ya da hiçbirşey yapamıyorlar.

Katar’ın her tarafı şantiye. 2022 yılında Dünya Futbol Kupası burada düzenlenecek. Yeni devasa stadlar, yeni devasa havaalanı, yollar, kavşaklar, viyadükler, binalar, semtler yapılıyor.  Tren ve metro işleri de ihale aşamasında. Trafik işe gidiş ve işten dönüş saatlerinde felç. Bu kadar yatırımdan sonra düzelir herhalde. Asfalt dökümünü sıcak yüzünden gece yapıyorlar.  Katar gelişmiş, temiz yer. Yobazlık yok. Çok güvenli. Yabancı kadınlar normal giyiniyorlar.

Orta Doğu ülkelerinin az olan iyi taraflarından biri de yılın büyük bölümünde yüzebilme imkanı. Ertesi sabahı uçağa zaman olduğu için otelin roof havuzunda yüzerek geçiriyoruz. Dönüşte havalanından alıkoydukları içkilerimizi istiyoruz, teslim ediyorlar ama tam bir saat bekletiyorlar. Havaalanının bir başka ucundaki depoya atmışlar, oradan gelmesi zaman alıyor.

Görüşmelerden aklımda kalan bilgiler:

Katar’da çalışma izni alabilmek için yaş limiti 60. Ancak batılıların bundan muaf olduğu söyleniyor. Gittikten sonra çalışma ve oturma izni almak  epey kolay. Tüm Körfez ülkelerinde olduğu gibi çalışanların maaşlarından vergi kesilmiyor.

Katar’a vizesiz gidiliyor. Pasaportlarda en az 6 ay geçerli süre ve boş bir sayfa olması lazım. Normal pasaportlular girişte kredi kartıyla 100 Riyal ücret karşılığı vize alıyorlar. Kalma süresi 14 gün. 14 gün daha uzatılabiliyor. Uzatma Oryx Rotana Otel ile Hava­li­manı ara­sındaki böl­gede tek katlı uzun bir binada Air­port Security & Passports Department’da sabah 7-13 saatleri arasında yapılıyor.  Yanınızda pasa­por­t ve kredi kartı bulundurmak gerekiyor. Nakit kabul edil­mi­yor. Uzatma için istenen 100 Katar Riyali sadece kredi kartı ya da banka ATM kartı ile ödenebi­li­yor. Makine genelde sadece Katar ban­ka­la­rın­dan veril­miş kart­ları  kabul ediyor. O nedenle Katar’a ziyarete gel­inen kişi­nin kar­tını yanında bulun­dur­ma­kta fayda var ne olur ne olmaz. Uzatma alınırsa 28, alınmazsa 14 günün sonunda ülkeden çıkmak gerekiyor. Yeşil pasaportlulara vize yok. Onlara 90 gün kalma izni veriliyor. 90 gün sonra ülkeden çıkmak gerekiyor. En yakın yer Bahreyn, aşağı yukarı aynı giriş şartları olan Bahreyn’e uçakla gidip dönmek mümkün.

Şantiyeler program sıkışıksa sabah 7 akşam 9 x 6 gün çalışıyor. Saat 7 de başlamak için 5 de kalkmak lazım, inşaatların başladığı bittiği saatlerde trafik çok yoğun. Yazın resmi çalışma saatleri biraz azalıyor. Ramazanda daha da azalıyor. Katar’ın 2010 rakamlarına göre 1.67 milyon nüfusu var. Nüfusun 4 de 3 ü yabancı. İnşaat iş gücü genelde Asyalı ve Uzak Doğu’lu.

Bir Türk firması tek başına Katar’a gelip bir iş yapamaz. Katar’a gelebilmesi için Uluslararası düzeyde 5-6 ülkede iş yapıyor olması, ayrıca o ülke ofislerinin her birinde en az 1 milyon dolarlık ciroları olmasi, orada çalışacak mühendislerin Katardaki bir komisyon tarafindan imtihana tabi tutulması ve onaylanması, daha sonra da bütün devlet teşekküllerine kendini onaylatması gerekiyor. Bu da çok büyük şirketler dışında kolay değil, hatta imkansız. Sonuçta mutlaka Katarlı bir firma ile ortaklık kurulması gerekir. Bu ortaklık oluştuktan sonra işlere teklif vermek daha kolay. Bu mühendislik şirketi yanında inşaat şirketi için de geçerli. Ortaklıkta daha çok LLC Limited Şirket Limited Liability Company tercih ediliyor. Katarlı firmanın hissesi % 51 den aşağı olamıyor. Yabancı şirket  karın % 80’e kadarını alabiliyor.

Eşlere oturma iznini kocanın 6 ay maaşı bankaya yattıktan sonra veriliyor.  Eşlerin yapabilecekleri alışveriş, yemek ve oradaki Türk bayanlarla sosyal faaliyetlere katılmak. Kocanın çalışma temposu yüzünden ki şantiyelerde gavurlar bile öyle çalışıyor, eşlerin işi çok zor. Ya ev işe yakın olacak hanım arabayı alacak yani araba kullanacak, ya da bir taksiyle anlaşacak. Sıcaktan yürüme imkanı yok. Kış dışında arabasız yaşanmaz.

Kiralar korkunç.

Bülent Pakman Mayıs 2013.  İzin alınmadan ve kaynak gösterilmeden alıntı yapılamaz.