Bakü’de Trafik Ulaşım Taksi Otobüs

Bu yazıda Bakü trafiğini anlatıyoruz. Göreceğiniz gibi hemen her şey aynen Türkiye gibi. Bu da bir millet olduğumuzu bir kez daha kanıtlıyor.

PROBKA

Trafik sabah 9.30 dan sonra, öğleden sonra okul dağılma (12.30 dan sonra) ve akşam iş çıkış saatlerinde (18-19 arası) yoğun. Arada bir devlet büyüğü ve misafir devlet adamı geçecekse trafik kilitleniyor. Eskiden pek yoktu ama artık Allah’ın emri haline gelen korna kullanma her türlü durumlarda inanılmaz ölçüde. Kornalar sayesinde kendimizi daha da Türkiye’de zannediyoruz. Cumartesi-Pazar sabahları da yollar bomboş ancak öğleden sonra herkes çıkınca trafik yoğunlaşıyor. Çözüm için bolca üstgeçit, yol inşaatı yapılmaya çalışılıyor ancak kent merkezinin dar sokaklarında yapacak fazla bir şey yok. Uzunlamasına bir ana cadde tamamen konvoy halinde tıkanınca, tampon tampona bekleyen arabalar ilerlemeyince kesen dik sokak ve caddelerde yeşil ışık yansa da mecburen  ana caddenin açılmasını bekliyor. Bu yüzden buralarda  kesişmelerdeki trafik ışıkları bir işe yaramıyor.  Böylece bir cadde tüm yan sokakları da zincirleme kilitliyor. Azerbaycanlılar buna tıkhaç (tıxac) veya Rusça’dan aktarma”probka” diyorlar. Yazın okullar kapalıyken trafik harika oluyor.

KURALLAR

Yoğun kontroller ve cezalar sayesinde trafik kurallarına oldukça uyuluyorDU. Kazalar da haliyle pek göze çarpmıyorDU. Eskiden yeşil ışık yanıp sönmeye başlayınca bile kimse geçmiyorDU. Türkiye’de bırakın yeşili, sarıyı, kırmızı yanmaya başladığında bile hala millet geçer. Ama artık Bakü’de de sarıda, kırmızıda geçme de normal oldu. Bu yüzden bazı kavşaklara ışıkların ön sırasına kırmızı ışık ihlal kameraları konmaya başladı. Cezası 500 AZN ve 1 yıl ehliyetin askıya alınması.

Işıksız piyade (yaya) geçitlerinden geçen hatta geçmeye niyetlenen yaya varsa Türkiye’den farklı olarak araçlar durup yol veriyorDU eskiden. Zaten bütün dünya böyle yapıyor, Türkiye dışında. Ama bizler Bakü’de tam buna alışmışken bu kez Azerbaycanlılar artık bizim eski durumumuza döndüler yani yaya geçidinde geçenlere bazen aldırmamaya başladılar. Işıklı geçitlerde ise yayalar dikkat, “yol araçların ise” sürücüler katiyen yol vermiyorlar. Sürücüler diğer yerlerde de hak kendilerine aitse başkasına yol verdikleri pek görülmüyor. Bu arada sağa veya sola dönerken önünüze yaya geçidi çıktıysa ve bu yaya geçidinden geçmekte olan bir veya daha fazla yaya varsa sürücü durup beklemek zorunlu. Polis bazen ilerde pusuya yatıp bu konudaki ihlallere ceza kesiyor.

Bakü’deki Türkler o zaman aksini iddia ediyorlardı ama 2010’da Suudi Arabistan’dan sonra Bakü’ye ilk geldiğimde bana araba kullanmak çok rahat gelmişti. Hatta Türkiye’den de çok daha rahattı diyebilirdim. Ancak aradan geçen zaman zarfında her şey inanılmaz değişti. Maşın (araç) sayısı çok arttı.  Azerbaycan’da 2013 de trafiğe 105 bin araç daha çıktı ve sayı 1.3 milyona ulaştı. Şehir merkezindeki yolları genişletme imkanı olmuyor. Bu da probkayı (trafik sıkışıklığını) çok artırıyor. Haliyle sabırsızlık, kural ihlalleri de artık çığırından çıktı. Makas atma gayet normal oldu. Şimdi kaza yapmamak için  sadece önünüze değil, arkanıza ve iki yanınıza da bakmak zorundasınız yani tam 4 göze sahip olmak gerekiyor.

Yine ilk geldiğimde yer yer başta  bizim eski Murat 124 döneminden kalma bazen Ciguli bazan da 107 dedikleri (modeli 2107 olduğu için) dökülen arabalarla pahalı arabalar trafikte yan yana seyrediyorduk. Bizim Tofaşlar ve köhne Rus arabalarla lüks, yeni arabaları yan yana görmek bir süre sonra doğal geliyordu. Ciguliler çok hafif oldukları için Bakü caddelerinde adeta uçuyorlar. Ayrıca dengesizlikleri yüzünden “aftoş” denilen sürücüleri hız ve slalom yaptığında direksiyon hakimiyeti diye birşey kalmıyor. Bu yüzden Bakü’de ileriden hızlı gelen bir Ciguli görünce çok dikkatli olmak gerekiyor. Araba sayısı arttıkça yeniler-eskiler arasındaki uçurum haliyle gittikçe kapanmakta.

Trafikte kavga kıyamet oluyor, eskiden halk bağırıp çağırmakla yetiniyordu ama yakın zamanlarda Razborka’yı yani yumruk yumruğa kavgayı da görmeye başladık. Böyle bir durumda hiç tereddüt etmeden arabasını yolun ortasında durdurup kavgayı ayıran gerçekten efendi insanları da görmekten memnun oluyoruz.

YOLLAR – YOLLAR

Ana caddeler dışındaki caddeler ve sokaklar gece zifiri karanlık oluyor. Caddeler asfaltlanmadan önce kenarları kazılıp, kablo döşenip aydınlatma lambaları konuluyor. Böylece aydınlatılan cadde sayısı artmakta. Bu kaldırımlar bir süre sonra bir başka kablo geçirmek için tekrar kazılıyor.  Aynen Türkiye gibi.

Bisiklet kullanımı az da olsa artmakta. Bisiklet yolları yok ama yapılması düşünülüyor. Bilmiyorum nasıl olacak.

Yağmur biraz fazla yağınca aynen Türkiye’deki gibi sokaklar, caddeler göl oluyor, arabalar yolda kalıyor. Zira drenaj yok. Bir zamanlar Kabil’de gördüğüm gibi Ruslar zamanında Bakü’de yol kenarlarında kanallar varmış, ancak son yıllarda asfaltlama sırasında bunları kapatmışlar. Açık olan mazgallar, kanallar da tıkandığında kendimizi Türkiye’de hissediyoruz. 

Yine Türkiye’deki gibi kaldırımlar genelde yayaların yürümesi için tasarlanmamış, hatta bazı sokaklarda kaldırım yok, yine aynen Türkiye’deki gibi, olanlara da arabalar park edebiliyor. Bunu engellemek için Türkiye’deki gibi bordürleri yükseltmeye başlandı. Ama bu kez de bazı yerlerde kaldırımlar aşağıda kalabiliyor.  Türkiye’ye benzeyen bir başka özellik üst geçitler. Yaya  üst geçitlerinin  kullanılmadığı oluyor, herkes yine alttan, yollardan geçiyor.

Caddelerde ilerdeki ana yolların trafik durumunu gösteren renkli elektronik bilgi panoları var. “Yeşil” açık, “sarı” yoğun, “kırmızı” tıxac yani tıkalı-felç ya da yol bağlı yani kapalı demek. Otobüs duraklarına monitörler yerleştirildi. Böylece yolcular monitörlerde gidecekleri yöne göre hangi otobüse binmeleri gerektiğini ve otobüslerin kaç durak uzaklıkta olduklarını göreyebiliyorlar, tabi gün ışığı kuvvetli değilse ve de ekran/sistem çalışıyorsa.

İDARE

Azerbaycan’da trafik polisi ayrı bir teşkilat. DYP deniliyor yani Devlet Yol Polisi. Taşıt pulunu da bu teşkilat veriyor. Yolları yaptıran, tamir eden ise Azeravtoyol (eski adı Azeryolservis). Yani Azerbaycan karayolları teşkilatı. Şehirlerarası bütün yolları, Bakü’de bazı yolların projelendirme ve yapım yönetimi eskiden Nakliyat Nazırlığına bağlı olan bu idareye ait. Ruslardan kalan karayolları harap durumda, sürekli yenilemeler yapılıyor ve ihaleler açılıyor ve gittikçe güzel bir yol şebekesi oluşuyor. Azerbaycan bitümünde % 12 kadar parafin var, olması gerekenden fazla. Bu yüzden ve diğer nedenlerden asfaltlarda boyuna çatlaklar meydana geliyor. Bakü’nün bazı şehir içi yollarının genişletme ve yenileme işleri İcra Hakimiyeti idaresi tarafından yapılıyor. İnşaatların çok yavaş gitmesi, alternatif  güzergahların da olmaması Bakü trafiğini iyice kilitliyor.

TRAFİK İŞARETLERİ

Bakü’de ana yolda ya da caddede giderken yan yola ya da sokağa yol vermek gibi garip durumlar oluyor. Bunun nedenleri farklı ana yol kabulleri, tali yolun çıkışta eğimli olması. Bu durumlarda dur levhasına veya trafik yönüne dik (enine) düz beyaz veya sivri ucu sürücüye bakan yanyana üçgen beyaz çizgilere dikkat etmek ve mutlaka durup geçiş üstünlüğü olan tarafı gözlemek gerekiyor.

Yol gidiş yönünde tek yönlüdür

Yol gidiş yönünde tek yönlüdür ince olursa dönüş yok demek

kesen yol sola tek yönlüdür

Gidiş yönünü enine  kesen yol sağdan sola tek yönlüdür. Sağa dönülmez Sola dönmeyip de eğer bulunduğunuz yol devam ediyorsa ve ana yol değilse dümdüz giderseniz bazan polis ceza kesebiliyor.

Gidiş yönünü kesen yol sağa tek yönlüdür. Bu durumda sola dönülmez

Gidiş yönünü enine kesen yol soldan sağa tek yönlüdür. Sola dönülmez Sağa dönmeyip de eğer bulunduğunuz yol devam ediyorsa ve anayol değilse dümdüz giderseniz bazan polis ceza kesebiliyor.

Düz gidebilirsiniz sola dönebilirsiniz, sağa dönemezsiniz

Düz gidilir, sola dönülür, sağa dönülmez Ancak sağdaki yol bölünmüş yol ise bu işarete rağmen sağa dönenler var. Polis görürse ceza keser mi bilmiyorum.

Düz gidiş yoktur sağa veya sola dönebilirsiniz

Düz gidilmez, sağa veya sola dönülür

Düz gidebilirsiniz sağa dönebilirsiniz, sola dönemezsiniz

Düz gidilir, sağa dönülür, sola dönülmez. Ancak soldaki yol bölünmüş yol ise bu işarete rağmen  sola dönenler var. Polis görürse ceza keser mi bilmiyorum

 Tek ve çift yönlü trafiği, dönme yasağı gösteren yol işaretleri de uluslararası standartlardan farklı. Örneğin “sağa dönülmez”, “tek yön-one way”,  işaretlerini Bakü’de uluslararası formunda pek göremezsiniz. “Taşıt giremez” işareti de fazla yaygın değil.

Bunların yerine şekillerde gösterdiğimiz mavi fon üzerine beyaz ok(lar) gösteren levhalar var. Bu durumlarda ok yönüne uymazsanız karşınıza çıkan arabaya kafadan geçirebilirsiniz. Azerbaycanlı dostlarımız buna “tokuşma” diyor.

İngilizlerin roundabout dediği dönel kavşaklara Azerbaycan’da “Daire” deniliyor. Kavşak öncesine konulan aşağıdaki levhayla gösterilir.

Daire (Dönel Kavşak) soldan gelene yol ver

Daire (Dönel Kavşak) soldan gelene yol ver

Bu durumda soldan gelen trafiğe yol vermek gerekiyor. Polis arabaları bazen pusuda bekleyip ihlalleri cezalandırıyorlar. Daire işareti yoksa öncelik, sağdan ya da soldan gelsin, ana yola ait. Bunun için yatay enine çizgiye bakmak lazım. Yoksa yandınız. Daire işareti olan Badamdar-Kabristan-Botanik bahçesi dönel kavşağında geçiş üstünlüğünün ana yola ait olduğu gibi istisnalarla da karşılaşabilirsiniz. Sebebi bu kavşakta ve bazı başka kavşaklarda bir de enine düz veya bitişik beyaz üçgenler olması. Kavşağa daha önce girdiyseniz bile sağdan gelen varsa bu çizgide beklemek zorundasınız. Mesela Günaydın restoran tarafından köprüden gelirken havalanı yoluna girerken olduğu gibi. Emin olunamayan durumlarda biraz yavaş gidip önünüzde veya solunuzdaki ne yapıyor ona göre hareket etmeli.

Geçiş üstünlüğü sizin gittiğiniz yolda değil, kesişmede yol verin

Geçiş üstünlüğü sizin gittiğiniz yolda değil, kesişmede yol verin

2.1_Russian_road_sign.svg

Geçiş üstünlüğü sizin gittiğiniz yola ait, yandan gelen size yol vermek zorunda


OTOPARKLAR

Bakü’de işlek caddeler dışında eskiden park yasağı yoktu. Sokaklarda isteyen istediği yere arabayı koyuyor sadece bir arabalık geçiş bırakıyordu.

Arabanız çekilebilir.

Arabanız çekilebilir, durursanız ve içindeyseniz ceza yersiniz

1 Ağustos 2013 den itibaren şehir merkezinde “park yasaktır” işaretli yollarda bütün işlek cadde ve sokaklara park ettirilmiyor, eden araçlar çekiliyor, cezası 50 – 64 manat (2013) + taksi parası. Çekiciler taksiciler tarafından jurnalleniyor. Çekilen yerde bekleyen taksiciler araba sahibini parka götürerek çekicilerle ortak, yollarını gayet iyi buluyorlar. Geceleri park yasağı kalkıyor. Eskiden plakayı sökerlermiş ama artık yapmıyorlar.

2014 başından itibaren şehir merkezlerinde durma yasağı olan yerlerde durursanız, arabanın içinde bile olsanız, gidiyorum bile deseniz 20 manat (2014) ceza yazılabilir. Arabada yoksanız kurtuluşunuz da yok.

Kapalı otoparkların saati 1 manattan başlıyor. Genelde 3 saate kadar 2 manat ve sonrası 8 saat 3 manat, 12 saat 4 manat, gittikçe artıyor. AVM ve bazı diğer otoparklarının saati sabit 1 manat.

2014 yazında şehir merkezinde Targoviden başlamak üzere bazı sokaklarda parkometre uygulaması da başladı. Saati merkezde 1 manat, merkez çevresinde 50, merkez dışında 30 qepik. Maksimum süre merkezde 4 saat. Parkometreye plaka yazılarak hırda (bozuk) para atılıp çek (bilet) alınıyor ve maşının (arabanın) önüne konuluyor. Görevli kontrol ediyor. Süre aşılırsa cerimesi (cezası) 60 AZN. Parkometreler kağıt para kabul etmiyor. Madeni (hırda) para atmak gerekiyor. Bu da yeni bir yolsuzluğa yol açıyor. Bazı açıkgözler Parkometre yakınlarındaki görevliye hırdam yok deyip sen hırda tap  (bul) at deyip 1-2 kağıt manat veriyorlar, böylece arabaları ceza yemeden birkaç saat durabiliyor.

Şehir merkezinde bu yeni kurallar uygulandıktan sonra trafik şehrin başka bölgelerine göre hayli rahatladı.

Parkometre olmadığı sokaklarda parktan çıkarken değnekçi bir anda belirir güya çıkmanıza yardım eder. Eskiden 20 gepik vermek yetiyordu. 2013 sonuna kadar az verdin diyeni görmemiştim, bakmadan cebe atıyorlardı, ancak otopark yasağından sonra bazı Targovi sokaklarında değnekçiler, özellikle yabancılardan, kapalı park parasını emsal alarak 30 qepiği beğenmemeye başladılar.

YAYALAR DİKKAT

Bakü’nün bazı yaya alt geçidi olan yerlerinde Fuzuli Meydanı-5 Mertebe, Neftçiler bulvarı, Bülbül caddesi – Nizami Kino Merkezi kesişmesi, Azerbaycan Prospekti MUM önü, 28 May, Fuzuli küçesi boyunca, Sahil metrosu çıkışında 3 adet hemzemin yaya geçidi dışında arada pusuya yatan polisler yaya geçidi dışından geçen yayalara 20 AZN (2014) ceza yazıyorlar. Hilton’un arkasında Azadlık meydanı tarafında Zarife Aliyeva-Azadlık caddeleri kesişmesinde yaya geçidi yok. Oradan geçenlere polis (varsa) ceza yazıyor. Hemzemin geçid var ama epey içerde Targoviye doğru Zarife Aliyeva içerisinde Hilton arkasında, oradan geçecektiniz diyor. Hatay metrosu önünde olduğu gibi ışıklı yaya geçidlerinde kırmızı yaya ışığında geçenlere de ceza yazılmaya başlandı.

RADARLAR

Bakü’de ana caddelerde sabit radar kamera sayıları gittikçe artıyor. Sabit radarlar refüj ortasında yere monte, üstte solda ve/veya sağda yola sarkan siyah direkler üzerinde, üst geçit ve başüstü elektronik enformasyon sistemleri altında yer alıyor. Kameralı radar cezaları adrese geliyor. Mobil radar uygulaması da var. Bakü dışında da içerisinde geniş caddelerde de pusuya yatan arabalarda veya sehpalar üzerinde de radar oluyor. İlerde polis çeviriyor. Bunları karşıdan gelen bazı sürücüler selektörle haber veriyorlar, aynen Türkiye’deki gibi. Hız kontrolleri Bakü dışına çıkar çıkmaz da devam ediyor. Şehirlerarası 2 şeritli yollarda hız limiti 90. Meskun mahallerde 70 , 50 hatta 30 a düşüyor. Kasabaların çevreyollarında mutlaka hız kontrolü var. Buralarda hız limit levhası göze çarpmazsa 50 yi geçmemeli.  Şehir içinde aksine levha yoksa hız limiti 60. Otoyollarda da hız levhası görülemezse 110 km/saati aşılmamalı. Çok şeritli (2×4) bölünmüş yollarda sağdan 1. ve 2. şeritlerde hız limitleri daha düşük olabilir.  Bu arada sahil tarafından havaalanına giden “Zığ şosesi” beton otoyolu (2×3) üzerine de kameralar konuldu. Radarların hız toleransı sadece “% 10”. Hırdalandan Bakü’ye girerken olduğu gibi bazen kameranın hemen önünde hız düşürme levhası oluyor. O yüzden işarete bağlı hız azaltımını limitin altına indirmekte fayda var.

CEZALAR

Trafik kontrolleri Bakü’de özellikle trafik yönündeki düz trafik çizgili mahallerde yoğun. Yani düz çizgide şerit değiştirene hiç müsamaha etmiyor polisler. İlerde pusuya yatarak geçenleri avlıyor. Hatay Bazarstore’un giriş ve çıkış kapıları yakınlarında, köprülü kavşak yan yollarında düz çizgide şerit değiştirme veya u-dönüşü ihlali yapmayın, özellikle Babekten şehir merkezine gelirken Bazarstore önünde sağa dönüp Günaydın Restoran tarafına giden altgeçide girmeyin, kavşakdaki çizgi düz oldu, Babek’ten Hatay telefon kavşağı yönüne doğru altkeçid altından devam edin az ilerde u dönüşü yapın.

Hemzemin yaya geçidi, dönel kavşaklar gibi yol vermek gerektiği yerlerde de kontroller yapılıyor. Yaya geçidinde, özellikle sağa-sola dönerken, yayaya yol vermemenin cezası 40 manat (2012). Sağa ve sola dönüşleri dış şeritten yapanları polis az ilerde pusu kurup yakalıyabiliyor.

Polise cezadan yüklü komisyon verildiği için artık rüşvet almıyorlar.

Kameralarla da Bakü trafiği izlenmeye çalışılıyor. Bazı yerlerde ihlaller özellikle hatalı dönüşler de bu kameralara yakalanıyor, eve ceza gönderiliyor. Çipli plakaları 200 m ilerden okuyan sensörler de kullanılmaya başlandı. Polis arabaları yol kenarlarında beklerken çiplilerden plakaya daha önce ceza kesilmiş olduğu sinyalini alırlarsa arabanın peşine düşüp şoförü merkeze götürüyorlar.  Plakam çipsiz diye sevinmeyin, sensörlü kameralar fotoğraf da çekebiliyor.

Şoförün tehlükesizlik (emniyet) kemeri takmama cezası 300 AZN ve ehliyetin alıkonması, yanında oturana da kemer takma zorunluğu 2013 ortasında uygulanmaya başlandı. Bazen kontrol yapılıyor. Şoförün elinde telefon olması dahi suç.

Gece içkili olanların arabayı bırakıp taksiye binmesi tavsiye ediliyor. Zira 23-24 den sonra alkol kontrolü olabiliyor. Bu kontroller genelde manuel olarak yapılıyor yani nefesin kokması gösterge sayılıyor ve az içtim falan diyeni dinlemiyor. Üfleme aletli kontrollar da yapılmaya başlandı, cezası da 600 Manat civarında (2012), artı puan gidiyor. Ayrıca hapis cezası getirildiği söyleniyor. Fazla içenler için telefonla şoför gönderme servisi var. Ücreti mesafeye göre şehir içi 10-15 şehir dışı 20 Manat.

Cezalar banka veya kredi kartıyla anında POS’tan ödenebiliyor. Bu durumda % 10 indirim yapılıyor. Ödemeler 24 saat sonra Poçtlara (postane) de ödenebiliyor. 3 gün içerisinde ödenen cezalar yine % 10 indirime tabi. Sadece kamera ile tesbit edilen cezaları önce merkeze gidip sisteme kaydettirmek gerekiyor.

EHLİYET

Türk ehliyeti Azerbaycan’da aynen geçiyor. İster oturum alınsın, isterse ziyaret-turizm amaçlı gelinsin ayrıca ehliyet almaya, sağlık muayenesine, sınava girmeye gerek yok. Azerbaycan’da bir yıldan fazla kalanların Azerbaycan ehliyeti alma zorunluluğu getirilmesi düşünülüyor. Uygulama başlarsa yabancı ehliyete sahip olup daimi oturum alanlar aradan bir yıl geçtikten sonra sağlık kontrolundan geçecek, teorik trafik kuralları bilgisi ve direksiyon sınavına girecek. Sınavlarda  Azerice, İngilizce, Rusça dillerinden biri tercih edilecek. Azerbaycan’da  Uluslarası Ehliyet (International Driving Licence) istenmiyor.

Araba lisansiyası (ruhsatı) kendi adına olmayanlar araba sahibinden etibarname (vekaletname) almak zorundalar. Eşler, çocuklar dahil. Araba şahıs adınaysa bu vekalet noterden veriliyor, şirket adınaysa ya da kiralıksa şirketin antetli kağıdına ıslak mühürlü yazı almak yetiyor, notere gitmek gerekmiyor. Etibarnamesiz araba kullanmanın cezası 500 AZN. Arabayı Azerbaycan dışına ancak araba sahibi çıkarabiliyor. Yani etibarname ile araba dışarı çıkarılamıyor.

TAKSİLER

Taksilerin çoğu 2011 e kadar dökülüyordu ve klimasızdı. Haziran 2011 den itibaren Bakü caddelerinde İngilizlerin “cab” dedikleri İngiliz tipi, koyu mor renkli taksiler görünmeye başladı. Resmi adı Bakı London Taksi. Daha sonra bunlara beyaz renkte şirket taksileri de eklendi. TaxiTap, Taxi24, 189, Uberx, Dosttaxi gibi. Bunlar taksimetreli olup ücretleri değişiyor.

London Taksilerin sarı damasızları açılışta 1 Manat + 10 kmye kadar km başına 70 kepik, 10-20 km arasında km başına 40 kepik, 20 kmden sonra km başına 20 kepik atıyor + ilk 10 dk. dan sonra trafikte beklerken de  yazıyor. Şehir merkezinde 3 – 5 manat  tutuyor. Sarı damalıların açışı ise 3 manat.

Çoğu taksiler minimum ücret olarak 3 azn alıyor. Trafikte bekleme genelde dk. başına 5 qepik yazıyor. Merkez dışına çıkış 7-8 manattan başlıyor.  20 km’ye kadar 10-13 azn Bazıları akşam saatlerinde (16.30/17.00-20.00) Havaalanına şehir merkezi arası bu taksilerle  14 manat civarında. Merkezi yerlerde, meydanlarda, otellerde taksimetreli taksiler bekliyorlar. Telefonla gelmesi 10-15 dk.yı buluyor. Daha geniş bilgi: http://www.fins.az/naqliyyat/888843/Bakida_en_serfeli_taksi_xidmeti_hansidir___ARASDIRMA.html

İngiliz cablerinde sigara içmek serbest olduğundan içleri bazen leş gibi kokuyor. Şoförler de adamın yüreğini ağzına getiriyor. Türkiye dahil çoğu ülkelerde olduğu gibi yabancı olduğunuzu anlayınca kestirme yollardan değil kalabalık ana yollardan gidebiliyorlar.

Taksimetresi olmayan taksilerin şehir içi sabit ücretli, 5 manat. Yakın mesafelere pazarlıkla 3-4, havaalanına pazarlıkla 15-20 Manata gidilebilir. 2012 başında Rus yapımı arabalar ile 2007 yılından eski arabalar taksi olamama kısıtlaması getirildi. Yakında tüm taksilere taksimetre zorunluğu uygulanacak.

METRO

Bakü metro haritası

Bakü metro haritası

 6 Kasım 1967 de  Ekim Devrimi’nin 50. yıldönümü arifesinde, yaklaşık 10 kilometre uzunluğundaki, Sovyetler Birliği’nin beşinci metrosu Bakü’de, hizmete girdi. Bakü Metrosu 32.9 kilometre uzunluğunda, 23 metro istasyonu ve yeraltı yollarına sahip, yılda 200 milyon insan yolculuk yapıyor. Son Metro istasyonu “Dernegül” 29 Haziran 2011 tarihinde açıldı. Metro uzatma çalışmaları devam ediyor.

Ücret  20 gepik. Daha önce 15 gepik idi 2011 Aralık başında zam geldi. Yakında bir zam daha bekleniyor. Metroya parayla girilemiyor.  8 Ağustos 2015’den itibaren ya 2 manat sabit kart ücretli + doldurmalı BakıKartla ya da bilet gibi doldurmasız 1-2-3-4 binişlik BakıKart Məhdud alarak her turnike geçişinden önce kartı istasyondaki özel makinelere okutup, geçiş ücretini karttan düşürmek gerekiyor.  Turnikeden başka türlü geçilemiyor.  Kartlar iade edilemiyor. Bakıkartlar Kırmızı BakuBus MMC otobüslerinde ve diğer birçok otobüslerde de geçerli. Eski kartlarda balans varsa yeni kartlarla değiştirilebiliyor. BakıKart Məhdud’u ilk kullanımdan sonra, içinde kulanım hakkı kaldıysa, 45 gün içinde sarfetmek gerekiyor.

Metrolar hayli derinde. Sebebi soğuk savaş döneminde icabında sığınak olarak kullanılabilsin diye. Fotoğraf çekmek yasak.

Metro istasyonları:

1. Hazi Aslanov
2. Ahmedli
3. Gençlik
4. Dernegül
5. Jafar Jabbarlı
6. İnşaatçılar
7. İçeri Şehir
8. Kara Karayev
9. Köroğlu
10. Mimar Acemi
11. Nesimi
12. Nerimanov
13. Neftçiler
14. Nizami
15. Azadlıg Prospekti
16. Sahil
17. Ulduz
18. Halklar Dostluğu
19. Hetay
20. Elmler Akademiyası
21. 20 Yanvar
22. 28 May
23. Bakmil (depo)

Metro ile ilgili daha geniş bilgiler için:

Azerbaycan Türkçesi; http://www.metro.gov.az/#

İngilizce; http://www.metro.gov.az/en/#

OTOBÜS

Bakü’de iki otobüs işletmesi var. Eskisi Baku İntellektual Neqliyyat Sistemi. Gediş haqqı (ücret) bindi-indi genelde 20 qepik, ücret inerken şoförün solundaki kutuya nakit olarak bırakılıyor ya da eline veriliyor. Bazı hatlar (marşrutlar) 25, 30, 35 ve 50 gepik. Ücret şoför mahallinde üstte yazıyor. Hatlar ve numaraları 2015 yaz sonu büyük ölçüde değişti. Güncel haritalı bilgileri  http://www.niim.az/busType.do sayfasında bulabilirsiniz.

Otobüslerin ön girişlerinde kart (BakıKart) okuma makineleri var. “BakuBus” tarafından işletilen yeni klimalı kırmızı otobüslerin hepsine ve kapıda sadece kart kabul edildiğine dair not bulunan bazı diğer otobüslere sadece önden ve kartla biniliyor. BakıKart 2 manat sabit kart ücretli + doldurmalı. BakıKart Məhdud ise bilet gibi doldurmasız 1-2-3-4 binişlik. İlk kullanımdan sonra, içinde kulanım hakkı kaldıysa, 45 gün içinde sarfetmek gerekiyor.

BakuBus için bilgiler: http://www.bakubus.az/ veya İngilizce: http://www.bakubus.az/en Kart okutmasına geçmemiş otobüslerde ise şoföre inerken 20 qepik ödeniyor.

Haziran 2015 de 28 May Metro İstasyonu – Havalanı arasında 30 dk. da bir “Baku Bus express” otobüs seferleri başladı. Arada tek durak Köroğlu Metro İstasyonu. Ücret 1 manat.

Bakü-Rayonlar arası mesafeler:
Ağdam – 378 km
Ağdaş – 240 km
Ağcabədi – 360 km
Ağstafa – 457 km
Ağsu – 155 km
Astara – 313 km
Balakən – 419 km
Bərdə – 305 km
Beyləqan – 282 km
Biləsuvar – 153 km
Cəbrayıl – 336 km
Cəlilabad – 211 km
Daşkəsən – 386 km
Dəvəçi – 120 km
Şirvan – 131 km
Füzuli – 437 km
Gəncə – 348 km
Gədəbəy – 440 km
Goranboy – 294 km
Göyçay – 216 km
Xaçmaz – 160 km
İmişli – 258 km
İsmayıllı – 239 km
Kəlbəcər – 439 km
Kürdəmir – 189 km
Qax – 379 km
Qazax – 469 km
Qəbələ – 326 km
Qusar – 190 km
Qubadlı – 514 km
Quba – 160 km
Laçın – 454 km
Lənkəran – 272 km
Lerik – 305 km
Masallı – 236 km
Mingəçevir – 308 km
Naxçıvan – 650 km
Naftalan – 320 km
Neftçala – 169 km
Oğuz – 279 km
Saatlı – 191 km
Sumqayıt- 38 km
Samux – 358 km
Salyan – 129 km
Siyəzən -105 km
Sabirabad – 165 km
Şəki – 352 km
Şamaxı – 120 km
Şəmkir – 367 km
Şuşa- 404 km
Tərtər – 312 km
Tovuz – 438 km
Ucar – 235 km
Zaqatala – 418 km
Zərdab – 271 km
Zəngilan – 540 km
Yardımlı – 300 km
Yevlax – 280 km
İstisu – 290 km

Bülent Pakman. Ekim 2010. Son güncelleme Eylül 2016. İzin alınmadan, aktif link verilmeden yayımlamaz, alıntı yapılamaz.

Azerbaycan’da Kimlik ve Dil

Azeri diye bir millet var mı?

YANLIŞ: Türkiye’de Azerbaycan Türklerine “Azeri” konuştukları dile de “Azerice” denmektedir.  Azerbaycan resmi politikasında bu tanımlar  “Azerbaycan Halkı”, “Azerbaycanlı” ve “Azerbaycan’ca”, “Azerbaycan Dili” şeklindedir. Bunlar külliyen yanlıştır.

Bir: Azerbaycan bir coğrafya ismidir, millet değil, Ayrıca soyu bilinen, kendine has dili olan halklar coğrafi adlarla kimliklendirilemezler. 
İki: Azeriler İran’da yaşayan küçük bir etnik topluluktur. Azeri sözcüğü, ilk defa olarak, tarihin en azılı Türk düşmanı Stalin, daha sonra ise hasta beyinli İran-Fars şovenistleri tarafından, Azerbaycanlıların Türklük şuurunu yok etmek, unutturmak için uydurulan sahte bir kimliktir. Eğer Ruslar, Çarlık ve Sovyet dönemlerinde Allah korusun Anadolu ya hakim olsalardı, orada da benzeri şekilde Egeli, Karadenizli ve İzmirli diye uyduruk milletler ve kimlikle yaratmaya çalışırlardı.

DOĞRU:  “Azerbaycan Türkleri” ve “Azerbaycan Türkçesi”.

Azerbaycanlılar Türk müdür?

Kurtlar olur çobanların koyunu
İtten öğrenirse, kendi soyunu
“Azerilik” komunizmin oyunu
Azeri değiliz, Türk oğlu Türk’üz!

Bahtiyar VAHAPZADE

Azerbaycanlılar Türktür dilleri Türkçedir

Arama motorlarında bulunabilmesini kolaylaştırmak için yazılarımızda arada Azerice ve Azeri kelimeleri kullanılmaktadır.

Azerbaycan’da Türk milleti vardır, dilleri Türk dilidir

 

AZERBAYCAN GÜNLÜKLERİ:

Bakü’ye gelmeyi düşünen “özellikle beyaz yakalı” Türk vatandaşlarına yardım için şahsi görüşler yanında bazı bölümleri kaynakları verilmiş yorumlu-yorumsuz alıntılarla derlenmiştir, tenkidi (eleştirel) ya da başka hiç bir amacı yoktur.  Yaşanmakta olan hızlı gelişimler sonucu çok şeyin değişmekte, güncelliğini yitirmekte olduğu da göz önüne alınmalı, burada yazılan herşeyin doğru ve aktüel olduğu düşünülmemelidir.  Kelimelerin çoklu anlamlarında ve ifadelerde tam bilgi sahibi olunmadan değerlendirmeler yapılması da yanlış anlamalara sebep olabilir. 

Başka yerlerde bana ait olarak gösterilen yazılarla ilgim yoktur. Yazılarım sadece buradadır.

Bakü Ofis 2011Bülent Pakman kimdir   https://bpakman.wordpress.com/pakman/

Bülent Pakman’ın video kanalları/arşivi:

Bülent Pakman youtube video kanalı 1

Bülent Pakman youtube video kanalı 2

Bülent Pakman dailymotion video kanalı

 

Bakü’de Trafik Ulaşım Taksi Otobüs için 7 cevap

  1. Ayhan Ünal dedi ki:

    Sayın Bülent bey
    Öncelikle merhabalar sizi belki biraz meşgül eldicem şimdiden teşekkür ederim.
    Ben Ankara’da yaşıyorum ve kısa bir süre sonra bakü ye gidicem turist vizesi ile ama amaçım tekstil ilgili ön bilgi toplamak.1 hafta kalıcam ben azerbaycan dan ehliyet alabilirmiyim alabilirsem bunun için ne yapmam gereklidir sizden ricam bilginiz varsa yardımcı olursanız sevinirim.
    Teşekkürler
    Saygılarımla

  2. Harun dedi ki:

    Bülent bey merhaba ;
    Eşim ve cocugumla 1 hafta 10 günlük tatil yapmayı düşünuyorum Fakat oteller hakkında bilgiye sahip değilim…
    Türk Parasıyla 2000 TL para yeter mi ?
    Teşekkür ederim
    SAYGILARIMLA